А втомобилните производители поеха глътка въздух, след като Европейската комисия направи крачка назад по отношение на предварителното решение за забрана на продажбата на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. Но компаниите все пак ще трябва да намалят емисиите от автопарка си с 90% в сравнение с нивата от 2021 г. Дори преди средата на следващото десетилетие производителите трябва да спазват по-строги цели за CO₂, последната от които влезе в сила тази година. От 2030 г. нататък правилата на играта ще станат още по-строги.
Имайки това предвид, Volkswagen предупреждава, че малките автомобили с двигател с вътрешно горене нямат бъдеще в Европа. Главният изпълнителен директор на най-продаваната марка в Европа заяви пред Auto Motor und Sport, че модели като Polo ще станат изцяло електрически.
Бъдещето в този сегмент е електрическо“, казва Томас Шафер.
Разработването на нов автомобил с двигател с вътрешно горене в B-сегмента, който да отговаря на разпоредбите за емисиите, би било непосилно скъпо. Тези разходи неизбежно биха били прехвърлени върху клиентите, което би направило автомобила твърде скъп, за да е конкурентен. Следователно е само въпрос на време, преди суперминито да загуби напълно ДВГ-то, оставяйки ID. Polo да служи като негов косвен наследник.
Завръщане в A-сегмента с автомобил, задвижван с бензин, по модела на малкия up! или Lupo, също не е възможно. Това решение е безспорно, предвид предстоящия приток на сравнително достъпни електрически автомобили. Електрическото Polo, което ще се появи следващата година, ще струва 25 000 евро в основната си конфигурация. През 2027 г. производствената версия на концепцията ID. Every1 ще намали началната цена до 20 000 евро. И двете цифри включват ДДС, но не отчитат стимулите, предлагани от някои държави-членки на ЕС.
VW също така планира електрически кросоувър с размерите на Polo, представен преди месеци на IAA Mobility Show от концепцията ID. Cross. И трите модела ще се базират на платформата MEB+, разработена изключително за електрически автомобили. Въпреки че VW няма да инвестира в нови малки автомобили, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, настоящото поколение модели с ДВГ ще се задържи.
Волфсбург не е определил крайна дата за Polo или неговия кросоувър брат, T-Cross. Бензиновите и електрическите автомобили ще се произвеждат паралелно за неопределен период, преди моделите с конвенционално задвижване да бъдат премахнати от гамата.
Разглеждайки най-новите данни за продажбите, VW е най-популярният автомобилен производител в ЕС. Това е единствената марка, която надхвърля един милион продажби след първите десет месеца на 2025 г. Европейската асоциация на производителите на автомобили отчита 1 017 781 продадени бройки. Като се вземат предвид Обединеното кралство, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, общият брой нараства до 1 208 829 превозни средства.
Въпреки че някои прибързано твърдят, че търсенето на електромобили се охлажда, цифрите разказват различна история, поне в Европа. До октомври електрическите автомобили представляваха 16,4% от пазара на ЕС, в сравнение с 13,2% през същия период на миналата година. Включително споменатите по-рано страни извън ЕС, електромобилите държаха 18,3% дял до октомври. Миналата година превозните средства без двигател с вътрешно горене са представлявали 14,8% от пазара в региона.